Kuka ei rakastaisi uudenlaisia ratkaisuja, yllätyksiä ja jännitystä? Pop-up auttaa ajattelemaan suuresti ja luomaan ratkaisuja, jotka painuvat sekä potentiaalisten asiakkaiden, yhteistyökumppanien, että median mieleen. Pop-up-myymälät, -ravintolat, -näyttelyt ja -tapahtumat ovat tavallinen ilmiö suurkaupungeissa ja isot brändit ovat todistaneet, että pop-up on tullut jäädäkseen. Pop-up-myyntipiste on väliaikainen liiketila, jossa voi olla vuorovaikutuksessa olemassa oleviin ja potentiaalisiin asiakkaisiin uudessa, jännittävässä ympäristössä ja tarjota heille erikoinen elämys.

Virossa on pop-up-myymälöiden trendi kylläkin olemassa, mutta mahdollisuutta käyttää silti vain pieni määrä yrityksiä. Tallinnassa on yrittäjillä esimerkiksi mahdollisuus avata pop-up-myymälä Telliskivi Loomelinnak:iin (Telliskiven luovaan keskukseen). Monien vaatesuunnitelijoiden lisäksi ovat tätä mahdollisuutta käyttäneet jopa museot. Monton:in pop-up-myymälä on ollut avattuna kierrätykseen perustuvalla
sisustuksellaan Solaris keskuksessa, nahkatyöpaja Craftory matkustaa pop-up-myymälänsä kanssa kauppakeskuksesta kauppakeskukseen ja tyylikkäiden tuotteiden lisäksi tarjoavat he ohikulkijoille mahdollisuuden suunnitella ja valmistaa itse ylijäämä nahkapaloista itselleen avainrenkaan tai kaulakorun.

Pop-up-myymälä, ERPLLY, Uramedia, Uramedia.fi
Ei vain myymälät, mutta myös tapahtumat

Pop-up-myymälät tarjoavat lisäksi myös viihdettä, joka puhuttelee asiakasta ja saa hänet muistamaan brändin. Myös Coca-Cola on järjestänyt monia pop-up-tapahtumia. Viime kesänä avasivat he pop-up-myymälän Tallinnan keskustaan ja antoivat uniikin mahdollisuuden ostaa tyylikkäitä Coca-Cola:n tuotteita, luoda personalisoituja Coca-Cola purkkeja ja ottaa kuvia photoboothissa. Maailmalta löytyy useita jännittäviä ja korkean tason esimerkkejä ei vain pop-up-myymälöistä, mutta myös pop-up-tapahtumista. Esimerkiksi maailman tunnetuin värien kanssa toimiva yritys Pantone on kahtena kesänä avannut Monacossa pop-up-kahvilan, jossa tarjotaan asiakkaille lounasta, kahvia ja tuoremehuja – kaikki tarjottava on Pantone väreissä ja koristeltu Pantone logolla. Se on erinomainenesimerkki siitä, kuinka yritys on ottanut luovan riskin ja ajattelee jokapäiväisen ‘‘laatikon ulkopuolella’’.

Mutta miksi ylipäätänsä tämänlainen toiminta on tarpeellista? Se herättää huomiota, tuottaa materiaalia käytettäväksi yrityksen sosiaalisen median kanavilla ja siitä on varmasti kiinnostunut myös media. Pop-up:in ei aina tarvitse olla suuntautunut myyntiin, mutta luova lähestyminen brändiin saattaa saada lumipallon vierimään ja tuoda mukanaan paljon positiivista huomiota. Esimerkiksi, yritys Birdseye, jonka bisnes on pakastetut vihannekset avasi Lontoossa pop-up-ravintolan, jossa asiakkaat maksoivat ruuasta Instagram-postauksilla – kaikki, mitä asiakkaan piti tehdä, oli ottaa kuva ateriasta ja lisätä hashtagi #BirdsEyeInspirations. Kyseessä oli sosiaalisen median kokeilu, joka auttoi saamaan ilmaista nähtävyyttä tiedotusvälineissä.

Pop-up-myymälällä on mahdollisuus tehdä kokeiluja myös sisustuksella. Pieni budjetti ei välttämättä estä myymälän näkyvyyttä. Australialainen vaatebrändi Arnsforf suunnitteli oman pop-up-myymälänsä käyttäen 154 paria sukkahousuja monissa eri väreissä. Huomio oli taattu ja maailmanlaajuinen.

Mitkä ovat pop-up-myymälän plussat?

Kun yritys käy kauppaa vain sähköisesti, on erinomainen mahdollisuus testata myyntipisteen kannattavuutta pop-up-myymälän avulla. Kulut pop-up-myymälän pyörittämiseksi ovat merkittävästi pienempiä, kuin pysyvän myymälän kulut. Jos myymälän konsepti ja sijainti toimivat, on mahdollista tehdä voittoa. Lisäksi haluaa nykyajan ihminen mieluummin koskettaa tuotetta kädellä, ennen kuin hän tekee ostoksen. 78% ostajista tsekkaa tuotteen ensiksi verkkokaupasta, mutta tekee ostoksen vasta fyysisessä myymälässä, jossa voi oikeasti katsella ja koskettaa tuotetta.

Pop-up-myymälän viehätys on juuri sen tilapäisyys ajassa ja paikassa. Se antaa asiakkaalle vaikutelman, että tuote on saatavilla vain nyt ja heti, joka auttaa kauppiasta myymään enemmän. Eksklusiiviset tuotteet ja rajoitetut määrät saavat asiakkaan haluamaan suorittaa ostos heti. Ihanteellista on luoda pop-up-myymälä ennen pyhiä ja suuria juhlia, kun kaikki etsivät läheisilleen lahjoja ja kaikilla on varma tavoite ostaa jotain. Jouluaikaan on pop-up-myymälän avulla helpompi houkutella asiakkaita tutustumaan brändiin.

Ostoksien tekemisen lisäksi voi pop-up-myymälä tarjota jotain ekstraa, kuten glögiä ja pipareita tai käyttää jotain muuta brändille sopivaa markkinointiniksiä. Merkkipäiviä on paljon ja brändin sitominen johonkin tapahtumaan edistää varmasti myyntiä. Mutta plussia on vieläkin enemmän. Pop-up auttaa menemään lähemmäs asiakasta ja oppia tuntemaan asiakkaiden tarpeita ja odotuksia vahvan asiakassuhteen
rakentamiseksi. Pop-up-myymälä on erinomainen mahdollisuus kouluttaa asiakkaita, esitellä heille tuotetta ja brändiä perusteellisemmin. Kilpailu on nykyaikana tiukkaa sekä perinteisessä kaupankäynnissä, että verkkokaupankäynnissä, jonka takia pitää etsiä mahdollisuuksia erottua muista.

Pop-up-myymälä, ERPLLY, Uramedia, Uramedia.fi

5 asiaa, jotka pitää ottaa huomioon menestynyt pop-up-myymälän luomisessa:

1. Löydä pop-up-myymälälle sijainti, joka sopii kohderyhmällesi

2. Käytä apunasi mobiilia verkko-pohjaista yritysohjelmistoa (kuten Erply), joka
auttaa tekemään myyntiä helpolla tavalla.

3. Mieti huolellisesti, millainen on myymälän design, tarjoa asiakkaalle elämys.

4. Markkinoi pop-up-myymälääsi jo ennen avaamista.

––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––

Yrityksestä:

ERPLY on kassajärjestelmä, jonka avulla voit hoitaa yrityksesi toiminnot tehokkaasti
ja tyylikkäästi. Pilvipohjainen, liikkuvan liiketoiminnan mahdollistava ja helposti
muokattava ERPLY palvelu helpottaa kassapisteillä toimintaa. Kassajärjestelmä on
täysin integroitu iPad ja Android tableteille, Windows työasemille, älypuhelimille ja
kassalaitteille. Voit tarkistaa myyntien tilanteen, hyödyntää asiakastietoja ja
hallinnoida varastoa tai tuotteitasi liikkeellä ollessasi eli missä ja milloin tahansa.
Lue lisää ERPLY:n kotisivuilta: http://erply.fi/
Löydä ERPLY myös: Facebook:ista, Twitter:istä ja Linkedin:istä.