5 vinkkiä hyvään rekrytointiviestintään

| touko 4, 2018 | Sosiaalinen media | 0 Kommenttia

Rekrytointi on suhdetoimintaa, jolla pyritään saamaan parhaat osaajat yrityksen tiimiin. Hyvän rekrytointiviestinnän avulla rakennetaan positiivista työnantajamielikuvaa ja mainetta. Rekrytointiprosessi on monen ihmisen ensikosketus yritykseen – jos rekrytointiprosessista jää huono fiilis, sitä voi olla vaikea korjata myöhemmin. Siksi rekrytointiprosessin sujuvuuteen ja rekrytointiviestintään on tärkeää panostaa.

Ei kannata missään nimessä ajatella, että rekrytoinnista ulos jääneiden henkilöiden mielipiteellä ei olisi merkitystä. Tällainen ajattelu voi kosahtaa omaan nilkkaan ennemmin tai myöhemmin: Ehkä joku tällä kertaa prosessista ulos jäänyt onkin vuoden päästä alansa halutuin osaaja, jonka haluaisitte riveihinne.

Positiivisen mielikuvan jättäminen kannattaa aina! Valintaprosessista ulos jääneet todennäköisesti kertovat kokemuksiansa rekrytointiprosessista ja yrityksestänne muille – rekrytointiviestinnällä voi olla ratkaiseva merkitys siihen, puhuvatko hakijakanditaatit hyvää vai huonoa yrityksestäsi.

Miten siis luoda työnhakijoille hyvä kokemus yrityksestä rekrytointiviestinnän avulla? Tässä muutama tärkeä pointti:

5 vinkkiä hyvään rekrytointiviestintään

1. Ole avoin ja rehellinen

Kerro työpaikkailmoituksessasi rehellisesti ja selkeästi työnkuvasta. Jos toivot kyseistä työtä tehtävän toimistollanne, älä laita ilmoitukseen etätyön olevan ok. Kerro tarpeistanne ja vaadittavasta osaamisesta yksiselitteisesti. Mieti, myös ilmoituksen sävyä; sen tulisi kuvastaa työpaikkanne arvoja ja ilmapiiriä! Mainitse ilmoituksessasi ainakin seuraavat asiat:

  • Millainen työtehtävä on tarjolla ja millaista henkilöä olette etsimässä?
  • Milloin työ alkaa?
  • Onko kyseessä määräaikainen vai vakituinen työsuhde?
  • Milloin hakuaika alkaa ja päättyy?
  • Keneltä saa lisätietoja asiasta ja milloin häneen voi olla yhteydessä?
  • Missä muodossa haluatte hakemukset?
  • Tärkein asia: Mitä te tarjoatte työntekijälle ja miksi teille kannattaisi tulla töihin?

On hyvä muistaa, että rekrytointi on kahden kauppa. Myös työnhakija haluaa saada kiinni arvoistanne ja kulttuuristanne, jotta hänkin tietää, olisitteko te sopiva työnantaja hänelle.

2. Kiitä hakemuksesta

Vastaa hakemuksen lähettäneille henkilöille ja kiitä mielenkiinnosta. Näin he saavat varmuuden, että heidän viestinsä on tullut perille. Jos hakemuksia tulee paljon, kiitosviestit kannattaa automatisoida. Vaikka kyseessä olisi automatisoitu viesti, kiinnitä huomiota yrityksenne kulttuuriin sopivaan ja ystävälliseen sävyyn.

3. Kerro hakuprosessin etenemisestä

Miten hakuprosessi etenee ja milloin työhaastattelut pidetään? Milloin työnhakijat saavat tietää jatkosta? Onko haastattelukierroksia useampi?

On kohteliasta kertoa hakijoille, miten prosessi etenee. Epätietoisuudessa odottaminen ei ole kivaa kenenkään mielessä.

4. Pidä lupauksesi

Jos uudelta työntekijältä vaaditaan luotettavuutta ja täsmällisyyttä, sitä vaaditaan myös työnantajalta. Jos lupaat jotakin, pidä lupauksesi. Ei kannata sanoa, että palaat asiaan ensi viikolla, jos et pysty pitämään lupaustasi. Valitse sanasi siis tarkoin ja ole luottamuksen arvoinen.

5. Ilmoita hakutuloksista

Ilmoita hakutuloksista hakijoille – se on myös hyvien tapojen mukaista. Kohtelias ja hyväntahtoinen sävy kannattaa huomioida myös hakutuloksista ilmoittaessa.

Tärkeintä rekrytointiviestinnässä on luotettavuus, rehellisyys ja hyvä fiilis. Kohtele hakijoita kunnioittavasti ja huomioi heidät työpaikkailmoituksesta prosessin loppuun saakka. Mieti, millaisessa paikassa sinä haluaisit olla töissä – et varmaan sellaisessa, joka ei pidä lupauksiaan ja kohtele muita kunnioituksella?

Arvonne ja kulttuurinne olisi hyvä näkyä kaikessa viestinnässänne – rekrytointiviestintä ei ole mikään poikkeus. Tuo siis myös rekrytointiviestinnässä rohkeasti esiin yrityksenne tarinaa ja fiilistä!