Oletko sinä seuraava mikrovaikuttaja?

| maalis 19, 2018 | Sosiaalinen media | 0 Kommenttia

Vaikuttajamarkkinointi on yleistynyt brändien keskuudessa. Vaikuttajamarkkinointi on oiva tapa tavoittaa brändille keskeiset kohderyhmät ja vaikuttaa ihmisten mielikuviin sekä ostoskäyttäytymiseen. Brändit ovat aikaisemmin suosineet vaikuttajia, joilla on paljon seuraajia, mutta nyt brändien kiinnostus on herännyt myös mikrovaikuttajia kohtaan. Vaikuttajamarkkinoinnissa yritys etsii vaikuttajia, jotka sopivat arvoiltaan ja kohderyhmältään yrityksen brändiin.

Mikä on mikrovaikuttaja?

Suomessa mikrovaikuttajilla on n. 1 000 – 5 000 seuraajaa sosiaalisen median kanavassa.

Mikrovaikuttajat tekevät laadukasta sisältöä omaan kanavaansa heitä kiinnostavista aiheista. Kiinnostuksen kohteet voivat olla esimerkiksi ruuanlaitto, sisustus, kauneus tai muoti. Mikrovaikuttajien feedi on visuaalisesti huomiota herättävä ja pääteema näkyy selkeästi.

Miksi yritykset ovat kiinnostuneita mikrovaikuttajista?

Mikrovaikuttajat ovat uskottavampia, koska he eivät ole julkisuuden henkilöitä. He ovat aitoja ja helposti samaistuttavia ns. ”tavallisia” ihmisiä. Mikrovaikuttajien seuraajat ovat erittäin uskollisia ja sitoutuneita. Seuraajat pitävät mikrovaikuttajan suositusta melkein samassa arvoissa kuin ystävän tai läheisen suositusta. Tämän takia mikrovaikuttajan kanssa tehty yhteistyö voi olla yritykselle varteenotettava vaihtoehto.

Mikrovaikuttajan yleisö on yleensä kiinnostunut samoista asioista kuin vaikuttaja itse, jolloin kohdeyhmärajaus on tarkempi kuin isoilla vaikuttajalla. Usean mikrovaikuttajan hyödyntäminen markkinoinnissa tavoittaa tehokkaasti juuri oikeaan kohderyhmään kuuluvat henkilöt. Mikrovaikuttajat tavoittavat myös alueellisesti paremmin kuin isot vaikuttajat.

Kustannuksiltaan mikrovaikuttajat ovat huomattavasti edullisempia kuin isommat vaikuttajat. Yhden ison vaikuttajan sijaan yritys saa samalla budjetilla useamman mikrovaikuttajan. Mikrovaikuttajia hyödyntämällä yritys saa myös enemmän sisältöä sekä tarkemman ja sitoutuneemman kohderyhmän.

Miten tulla mikrovaikuttajaksi?

Mikrovaikuttajaksi voi tulla kuka vaan. Perusta esimerkksi instagramin yritystili. Yritystilin kautta voit seurata julkaisujen kattavuutta ja sitoutumista.

Valitse pääteema, jonka ympärille suurin osa kuvistasi rakentuu. Ota laadukkaita kuvia ja yritä pitää some-feedisi tasapainoisena ja visuaalisesti kauniina. Käytä esimerksi aina samaa filtteriä kuvissa. Julkaise kuva melkein päivittäin, jotta saat paljon kiinnostavaa sisältöä seuraajillesi.

Käytä kuvissa aina hastageja, jotka sopivat kuvaan. Mitä enemmän käytät suomenkielisiä hastagejä, niin sitä paremmin suomalaiset potentiaaliset seuraajat löytävät sinut.

Ole itse aktiivinen eli tykkää, kommentoi ja seuraa. Muista myös kommunikoida oman yleisösi kanssa mahdollisimman paljon.

Kun olet kasvattanut seuraajiesi määrän yli tuhanteen, voit itse olla yhteydessä sinua kiinnostaviin brändeihin ja kysyä yhteistyömahdollisuutta. Voit myös lähettää tietosi eri pr-toimistoille, jos heidän asiakkaansa olisivat kiinnostuneita mikrovaikuttajakampanjoista. Yhteydenottoon kannattaa laittaa seuraajamääräsi, keskiarvo julkaisujen kattavuudesta ja yhteistyön hinta. Osa mikrovaikuttajista tekee yhteistyötä tuotelahjoitusta vastaan ja osa ottaa 100 € – 300 € per julkaisu.