Miten kirjoittaa hyvä blogikirjoitus?

| maalis 9, 2018 | Sosiaalinen media | 0 Kommenttia

Hyvistä sisällöistä ja artikkeleista puhutaan kenties enemmän kuin koskaan. Ajankohtaisen, lisäarvoa tuottavan ja kiinnostavan sisällön merkitys korostuu yhä enemmän niin henkilökohtaisessa kuin myös yritystenkin viestinnässä. Näitä kahta tuskin voi nykypäivänä muutenkaan erottaa toisistaan, varsinkaan ammatillisissa kanavissa, kuten LinkedInissä. Kysymys kuuluukin, miten kirjoittaa hyvä blogikirjoitus?

Puisevat tekstit, joissa mainostetaan vain yrityksen tuotteita ja palveluja, eivät toimi. Tekstin on tuotava uutta tietoa, -näkökulmaa tai herätettävä tunteita  parhaimmassa tapauksessa näitä kaikkia. Aitous ja samaistuttavuus toimivat paremmin kuin täydellisyys ja kiiltokuvamaisuus. Jälkimmäisenä mainitussa ei ole riittävästi tarttumapintaa.

Tässä muutamia vinkkejä, joiden pohjalta hyvän artikkelin luominen sujuu kivuttomammin.

Keksi kiinnostava idea

Kiinnostava idea on hyvän kirjoituksen a ja o. On toki mahdollista kirjoittaa päräyttävä teksti tylsästä aiheesta, mutta se on huomattavasti haastavampaa. Mitä kiinnostavampi aihe on kyseessä, sitä helpommin loistava kirjoitus syntyy. Hyvä lähtökohta on siis keksiä niin mehevä aihe, ettei tekstiä voi jättää lukematta.

9 vinkkiä ideointiin:

  • Tutki muiden kirjoituksia ja omia vanhoja tekstejäsi; mistä aiheista olet ennen kirjoittanut, mitkä postaukset ovat kiinnostaneet lukijoita, voisitko käsitellä samaa aihetta täysin eri näkökulmasta?
  • Mikä aihe herättää sinussa suuria tunteita? Voisiko se tehdä saman lukijoissasi?
  • Mistä aiheesta sinulta on runsaasti sanottavaa?
  • Mitkä ovat ns. kiellettyjä aiheita? Voisiko sellaisesta aiheesta kirjoittaminen kiinnostaa lukijoitasi?
  • Älä kiirehdi. Luovuus ei kuki kiireessä. Rauhoita siis ideointihetkesi ja anna sille aikaa.
  • Mistä asiasta sinulla on paljon tietoa ja taitoa, jonka voisit opettaa muille tekstin muodossa?
  • Älä ole liian kriittinen! Kirjoita huonoiltakin tuntuvat ideat ylös – niistä saattaa jossain vaiheessa syntyä timanttisia ideoita. Huonostakin ideasta voi jalostamalla saada hyvän.
  • Ideoi yhdessä. Parhaat ideat syntyvät usein toisen kanssa ideoita pallottelemalla. Ideoi ja brainstormaa yhdessä toisten kanssa!

Tee muistiinpanoja

Ennen varsinaisen postauksen kirjoittamista, kirjoita postauksesi pääpointit ylös ranskalaisin viivoin; mitä haluat sanoa, kenelle postaus on suunnattu ja miksi haluat kirjoittaa tämän postauksen.

Sen jälkeen listaa vapaamuotoisesti ylös kaikki, mikä liittyy postauksen aiheeseen. Näin sinun on paljon helpompi lähteä liikkeelle, kuin tyhjän tekstikentän kanssa.

Lue aiheesta

On hyvä tuntea aihe, josta kirjoittaa. Tutustu aiheeseen syvemmin esimerkiksi Googlaamalla kyseistä aihetta. Saat lisätietoa aiheesta ja samalla selville millaisia tekstejä muut ovat kirjoittaneet ja mitä ajatuksia heidän kirjoituksensa ovat herättäneet. Samalla saat motivaatiota vielä paremman tekstin kirjoittamiseen.

Aloita kiinnostavasti

Aloita blogikirjoitus vahvasti; esitä väite, kärjistä, kyseenalaista tai kysy! Kerro blogipostauksen pääpointit jo heti alussa ja sisällytä hakusana ensimmäiseen kappaleeseen (tämä parantaa blogikirjoituksen löydettävyyttä Googlesta). Kirjoita myös blogipostauksen alkuun ns. tiiseri – miksi blogipostaus kannattaa lukea loppuun?

Kirjoita vähintään 300 sanaa

Moni neuvoo kirjoittamaan vähintään 1000-1500 sanan blogipostauksia. Riippuu tietenkin aiheesta (ja sinusta), kuinka paljon kiinnostavaa tekstiä syntyy. Tärkeintä on, ettei tekstissä ole ns. löysää, mutta se on silti kattava. Hakukonenäkyvyyden kannalta kirjoita kuitenkin vähintään 300 sanaa.

Lisää kuvia

Pitkä teksti ilman kuvia on puuduttava lukea. Laadukkaat, visuaalisesti houkuttelevat kuvat parantava tekstin yleisilmettä ja tekevät siitä luettavamman. Jos kuvat sopivat postauksen aiheeseen ja fiilikseen, sen parempi.

Hakukoneoptimoi

Jotta ihmiset löytävät loistavan blogikirjoituksesi, sinun täytyy hakukoneoptimoida kirjoitus. Mikäli hakukoneoptimointi on sinulle täyttä hepreaa, lue aiheesta lisää tästä: Lisää lukijoita hakukoneoptimoinnilla.

Suosittelemme kuitenkin ensin tekemään blogikirjoituksen valmiiksi ja optimoimaan sisällön vasta lopuksi. Miksi? Koska sisällön on tärkeää olla helposti luettavaa ja luontevaa. Kun blogikirjoituksen pääsisältö on valmiina, sitä on helppo muokata hakukoneystävälliseksi. Luovuus ja tekstin tuottaminen voi tökkiä, mikäli kirjoitat sisältöä vain hakukonenäkyvyys mielessäsi. Siksi; ensin aina sisältö, sitten optimointi.

Otsikoi mielenkiintoisesti

Kiinnostavan otsikon roolia ei sovi missään nimessä vähätellä. Lukija päättää otsikon perusteella, klikkaako postauksen auki vai ei. Siksi sen on tärkeä olla iskevä ja herättää lukijan mielenkiinto.

Hyvä otsikko…

  • Herättää tunteen
  • Kertoo mistä on kysymys
  • On ytimekäs

Miten luoda hyvä otsikko?

  • Esitä kysymys: Miksi rakkaus loppuu lapsiperheessä?
  • Tarjoa vastaus ongelmaan: Näin lisäät yrityksesi myyntiä – 7 vinkkiä!
  • Sisällytä otsikkoon numeroita: 5 asiaa, joita en olisi halunnut oppia kantapään kautta
  • Käske: Aloita säästäminen – 10 vinkkiä!
  • Esitä väite: Rikkaat ihmiset ovat onnellisempia

Lue myös: Näin teet koukuttavia otsikoita.

Osallista lukijaa

Kirjoituksen lopussa, esitä lukijalle kysymys. Näin saat lukijan tuntemaan itsensä tärkeäksi ja osallistumaan keskusteluun.

Oikolue

Ennen postauksen julkaisua, oikolue tekstisi ja korjaa kirjoitusvirheet. Pyydä myös toista ihmistä lukemaan kirjoituksesi – omille kirjoitusvirheille sokeutuu helposti.