Blogin rooli henkilöbrändäyksessä

| maalis 1, 2018 | Sosiaalinen media, Työnhaku | 0 Kommenttia

Bloggaajana tiedät, että henkilökohtaisen brändin rakentaminen on tärkeää. Lukijat haluavat tuntea sinut ihmisenä, jotta he alkavat seurata sinua aktiivisemmin. Henkilökohtaisen brändin luominen, rakentaminen ja ylläpitäminen on prosessi, joka vaatii suunnittelua sekä aikaa. Se ei synny yhdessä yössä. Mutta sen varmasti jo tiesit tai ainakin aavistit. Brändi on osiensa summa. Se ei ole pelkkä logo, värimaailma tai kuvat, joita blogiisi sijoitat. Se on se fiilis, joka lukijalle välittyy, kun hän tulee blogiisi. Se on se tunnelma, jonka sinä kirjoituksillasi luot.

Olen vuosien aikana huomannut, että monet eivät vielä sisäistä blogin roolia henkilöbrändäyksessä. Blogi pidetään irrallaan, ja sitä ajatellaan enemmänkin brändin työkaluna kuin sen perustan rakentajana. Tämä tuo mukanaan turhautumista, koska blogi ei kasva eikä siten tuo niitä tuloksia, joita ehkä haluaa; yhteistyömahdollisuuksia, tapaamisia, puhujakeikkoja tai tuloja. Se myös luo pelkoa, että joku muu ehtii ensin.

Tästä seuraa yleensä se, että brändin rakentaminen jää vähemmälle huomiolle, joka puolestaan vaikuttaa olennaisesti siihen, millaisia tuloksia saadaan. Ikävä oravanpyörä. Kääntääksesi oravanpyörän suuntaan ja saadaksesi niitä tuloksia joita haluat, sinun tulee ajatella blogia brändin rakentajana. Se on liima, jonka avulla asetat brändin palat oikeille paikoilleen. Tässä postauksessa annan sinulle kolmivaiheisen menetelmän, jonka avulla hyödynnät blogia henkilöbrändisi rakentamisessa.

1. vaihe – Brändin raamit

Ennen kuin henkilöbrändin rakentaminen voi alkaa, sinun täytyy itse tuntea itsesi. Tiedän, että se kuulostaa hassulta mutta jos pyydän sinua vastaamaan kolmella lauseella seuraaviin kysymyksiin, osaatko tehdä sen 10 sekunnissa?
– Kuka olet?
– Mitä teet?
– Miksi teet sitä mitä teet?

Harva pystyy. Mutta näistä brändi muodostuu. Sinusta.
– Kuka olet bloggaajana?
– Kuka olet ihmisenä?
– Kuka olet mielipidevaikuttajana?
– Kuka olet yhteistyökumppanina?

Entä mitä teet? Mikä blogin aihe oikeastaan on? Ja tärkeimpänä, miksi teet sitä mitä teet? Miksi bloggaat juuri siitä aiheesta? Käytä näiden kysymysten vastaamiseen riittävästi aikaa. Pelkkä nimi tai blogin nimi ei riitä. Kun esittelet itsesi vaikkapa bloggaajatapaamisessa, kumpi sinusta kuulostaa mielenkiintoisemmalta?
– Hei, olen Taina ja olen bloggaaja
Vai
– Hei, olen Taina ja autan naisia löytämään parisuhteen intohimon uudelleen, bloggaamalla blogissani, jonka nimi on “Arjesta intohimoksi”, koska mielestäni jokainen ansaitsee olla intohimoisessa parisuhteessa.

Kuten huomaat, kun itse tiedät kuka olet, mitä teet ja miksi teet sitä mitä teet, olet jo astetta mielenkiintoisempi. Miten tämä tieto sijoittuu blogiin? Tieto kannattaa ehdottomasti kirjoittaa Tietoa tai Aloita tästä sivulle. Tällä tavalla jokainen uusi lukija tutustuu välittömästi sinuun ja tekstisi alkavat resonoida hänen kanssaan. Voit pukea tiedon tarinan muotoon, jolloin kerrot enemmän syitä, mitkä saivat sinut bloggaamaan tästä kyseisestä aiheesta.

2. vaihe Brändin sisältö

Henkilöbrändin rakentamisen toisessa vaiheessa on brändin sisältöä. Mikä merkitys sinun henkilöbrändillä on lukijalle? Miksi lukijan tulisi välittää sinusta tai blogistasi? Miten sinä eroat muista saman aiheen bloggaajista? Mikä tekee sinusta erityisen? Tämä on monesti vaikeaa. Olemme vaatimatonta kansaa ja itsensä kehuminen ja esiinnostaminen voi nostaa pintaan yllättäviäkin tunteita.

Bloggaajana olet tottunut olemaan valokeilassa, joka auttaa pääsemään tämän vaiheen yli. Mutta ole valmis kohtaamaan henkistä vastustusta tämän vaiheen kohdalla. Monelle bloggaajalle jo kysymykseen “Miksi lukijan tulisi välittää?” vastaaminen on vaikeaa. Olet saattanut ajatella, että blogi on sinun ja sinulla on lupa kirjoittaa mitä ikinä haluat. Miksi sinun pitäisi miettiä, miksi lukijan tulisi välittää siitä mitä kirjoitat? Koska ainoa keino rakentaa henkilöbrändiä ja luoda suosittu blogi on ajatella lukijaa. Kirjoittaa blogiin sisältöä, joka auttaa ja tukee lukijaa.

Mitä enemmän keskityt blogissasi lukijan auttamiseen sen sijaan, että keskittyisit itseesi, sitä sitoutuneemman lukijan saat itsellesi. Niin pitkään kuin ratkot lukijaa askarruttavia ongelmia, sitä pidempään lukija viihtyy blogissasi. Ja mitä pidempään ongelma pysyy edelleen maailmassa, sitä enemmän sinulla tulee aina olemaan lukijoita.

Jo pelkästään tämä erottaa sinut muista bloggaajista niin selkeästi, että tulet saamaan nopeasti näkyvyyttä ja uusia lukijoita. Sitä nopeammin jätät muistijäljen lukijan mieleen. Sitä helpompaa henkilöbrändin rakentaminen on.

Omia mielipiteitä saa ja pitää olla, kun kirjoitat postauksia. Ajankohtainen aihe, josta kirjoitat oman mielipiteesi tuo sinulle aina lukukertoja. Mutta se ei itsestään riitä. Ajankohtainen aihe laantuu nopeasti, uusia tulee tilalle. Se, mikä on tänään ajankohtaista, ei välttämättä ole enää kahden kuukauden päästä.

Tällaisten postausten hakukoneoptimointi on vaikeaa, koska ihmiset eivät etsi tietoa enää parin kuukauden päästä. Entä millainen visio sinulla on blogisi suhteen? Mitä haluat saavuttaa blogillasi?

Suosittelen aina valmennettaville, että bloggaamiseen on hyvä löytää itseä korkeampi syy. Auttaminen on tässä loistava esimerkki. Kun käytät itseä ja blogia työkaluna auttaaksesi lukijaa, blogi saa suuremman merkityksen. Haluat panostaa siihen enemmän. Haluat kirjoittaa laadukkaammin. Haluat panostaa omaan kehitykseen. Ja se luo entistä vahvempaa henkilöbrändiä.

Visio luo sitä fiilistä, jonka lukija aistii, kun hän saapuu blogiisi. Joskus kun menen uuteen blogiin, käännyn samantien pois. Fiilis on niin voimakas ja yleensä negatiivinen, että en halua jäädä sinne pidemmäksi aikaa. Negatiivisen fiiliksen tuo yleensä bloggaajan kirjoitustyyli, joka vilisee kirosanoja ja voimakkaita kannanottoja aiheisiin, joista hänellä ei välttämättä ole käytännön kokemusta.

Auttaminen, inspiroiminen ja motivoiminen luovat positiivista ilmapiiriä ja vahvistavat visiota, jonka ansiosta lukija haluaa jäädä pidemmäksi aikaa blogisi lukijaksi. Miten tämä toteutetaan blogissa? Kirjoittamalla sisältöä, joka puhuttelee, auttaa, rakentaa luottamusta ja uskottavuutta. Tässä kohtaa sisällön suunnittelu, julkaisutahti, johdonmukaisuus ja strategisuus astuvat kuvaan.

Jos ajattelet, että nykyiset menestyneet bloggaajat ovat onnistuneet ilman suunnitelmaa ja strategiaa, mieti uudelleen. Onnenkantamoisia harvoin tapahtuu. Tuskin Usain Boltkaan “sattumalta” voitti kilpailun. Takana oli vuosien harjoittelua, systemaattista tekemistä, ja kovaa työtä.

3. vaihe – Brändin ulkoasu

Kolmas vaihe henkilökohtaisen brändin rakentamisessa on brändin ulkoasu. Se, miltä blogisi näyttää, millaisia kuvia postauksiin lisäät, millainen värimaailma blogisi ympärillä on. Miten luettavia postauksesi ovat. Miten helppoa blogissa on navigoida eteenpäin. Ja myös se, miltä sinä itse näytät. Monet lähtevät rakentamaan brändiä yleensä tästä näkökulmasta käsin.

Teoriassa siinä ei ole mitään väärää mutta on tärkeä ymmärtää, että ulkoasu on kirsikka kakun päällä. Vaikka blogisi olisi visuaalisesti kuinka upea tahansa, jos sisältö ei puhuttele, lukija ei jää pidemmäksi aikaa. Lukija antaa ulkoasun raakilemaisuuden anteeksi tiettyyn pisteeseen saakka, kunhan sisältö on mielenkiintoista ja hyödyllistä. Siksi myös minä jätin brändin ulkoasun viimeiseksi vaiheeksi.

Kun perusta vahvalle henkilöbrändille on luotu blogin avulla, ulkoasun tuoma wau-efekti vahvistaa kokonaisuuden yhdeksi paketiksi. Henkilöbrändin keskiössä olet sinä. Mutta pelkkä kaunis ulkoasu, meikki ja hiukset eivät riitä brändin rakentamiseen. Siksi tarvitset blogia, joka näyttää lukijoille, yhteistyökumppaneille ja muille sidosryhmille, että kauniin ulkomuodon alla on myös asiantunteva ja mielipiteitä kirjoittava henkilö, jota kannattaa kuunnella.

Yhteenveto

Onnistunut henkilöbrändäys vaatii rinnalleen blogin. Oikein tehtynä lukija seuraa ja lukee postauksiasi pitkään ja näkee blogisi esimerkkinä siitä, miten asiantunteva ja ammattitaitoinen olet. Blogisi ulkoasu on kaunis ja lukija viihtyy siellä pitkään, kun hän alkaa lukemaan postauksiasi. Parhaimmillaan lukija palaa takaisin ja lukee samoja tekstejä useampaan kertaan. Blogin tekstit säilyvät ja ne on helppo optimoida tuomaan sinulle lisää lukijoita upeaan blogiisi.

Blogin avulla luot muistijäljen, joka harvoin onnistuu pelkillä videoilla tai sosiaalisen median julkaisuilla. Blogisi on käyntikorttisi. Anna sen puhua sinun osaamisen puolesta. Anna sen rakentaa henkilökohtainen brändi, jota muut haluavat seurata.

***************************
Vieraskynä
Tiia Konttinen on Suomen ainoa blogivalmentaja, joka on urallaan valmentanut jo yli 900 bloggaajaa ja yrittäjää. Tiia on rakentanut ensimmäisenä bloggaamisen ympärille digitaalisen liiketoiminnan, joka mahdollistaa vapauden tehdä töitä missä, milloin ja miten paljon hän haluaa. Bloggaaminen on ollut Tiian intohimona ja unelmana vuodesta 2007 lähtien. Valmennettavat kuvailevat Tiiaa käytännönläheiseksi, väsymättömäksi ja asiantuntevaksi bloggaamisen ammattilaiseksi.

Tutustu Tiian sivuihin: tiiakonttinen.fi