Miten löytää piilotyöpaikka?

| tammi 25, 2018 | Ura | 0 Kommenttia

Yhä useampi työllistyy paikkaan, jota ei ole ilmoitettu avoimeksi – tällöin kyseessä on piilotyöpaikka. Joskus työpaikkaa ei ole vain ehditty laittaa julkiseen hakuun ja toisinaan näin ei ole aikomustakaan tehdä. Yritykset ottavat usein vastaan myös avoimia hakemuksia, ja toisinaan palkkaavatkin tekijän, joka on oma-aloitteisesti ottanut yhteyttä yritykseen. Parhaimmassa tapauksessa suora yhteydenotto tuo sinulle haluamasi työpaikan ja yritys saa motivoituneen tekijän tiimiinsä ilman haastattelurumbaa. Tämä säästää myös teidän molempien aikaa ja vaivaa.

Miten löytää piilotyöpaikka?

Työnhaku voi olla todella turhauttavaa. Julkisissa hauissa avoimia työpaikkoja on rajoitetusti – ja hakijoita moninkertaisesti. Miten ikinä erottua kaikista hyvistä hakijoista? Aina koulutus, kokemus ja huolellisesti tehty hakemus ja CV eivät takaa työpaikkaa. Jos ahkera työnhakusi ei tuota tulosta, suosittelen etsimään piilotyöpaikkoja.

Mistä ja miten niitä piilotyöpaikkoja sitten löytää?

Verkostot: Kerro työnhaustasi avoimesti. Kaverit, tutut, kollegat tai sukulaiset saattavat tietää avoimia paikkoja, jotka vastaavat osaamistasi ja kiinnostustasi. Hyödynnä myös sosiaalisen median verkostot ja osallistu alan keskusteluun Facebookissa, Linkedinissä ja Twitterissä. Sosiaalisen median merkitys työnhaussa tulee kasvamaan tulevaisuudessa, joten sitä kannattaa ehdottomasti hyödyntää verkostoitumiseen. Ammatillisella keskustelulla kehität osaamistasi ja tuot omaa asiantuntijuuttasi esiin. Ei ole väliä, vaikket olisikaan vielä ammattilainen; aito kiinnostus ja into oppia on paljon tärkeämpää!

Sosiaalinen media: Edellisessä kohdassa mainitsinkin jo sosiaalisen median verkostoitumisen yhteydessä. Toisinaan yritykset vinkkaavat avoimista paikoistaan suoraan omissa somekanavissaan, vaikkei paikkaa laitettaisikaan Mol.fi:n kaltaisille sivustoille. Ole siis hereillä sosiaalisessa mediassa ja tsekkaa säännöllisesti Facebook, Instagram, Twitter ja Linkedin läpi.

Alan tapahtumat ja seminaarit: Tapahtumat ja seminaarit ovat loistava tapa tehdä tuttavuutta yritysten edustajien kanssa. Aloita rohkeasti keskustelu kiinnostavan tyypin kanssa. Tapaamalla yritysten edustajia, jäät paremmin mieleen kuin pelkkiä sähköposteja lähettelemällä. Näin kasvatat verkostoasi luontevasti. Jos annat hyvän vaikutelman, olet todennäköisesti ensi kerralla mielessä kun paikka aukeaa – tai joku saattaa jopa todeta tarvitsevansa juuri kaltaistasi tyyppiä tavattuaan sinut!

Seuraa alaa aktiivisesti: Toisinaan alan medioissa nostetaan esille uusia nosteessa olevia ja kasvavia yrityksiä ja kerrotaan kahden yrityksen yhdistymisestä. Näissä tilanteissa avoimia paikkoja saattaa aueta. Tällaisessa tilanteessa kannattaakin ottaa yhteyttä yritykseen ja tiedustella asiaa. Saneeraukset, uudistukset ja kaikenlaiset muutokset synnyttävät usein tarpeen uusille tekijöille.

Suora kontaktointi: Kaikessa työnhaussa aktiivisuus nousee suureen rooliin. Ota suora yhteys sinua kiinnostavan yritykseen, kerro omasta osaamisestasi ja perustele, miten he hyötyvät omasta osaamisestasi. Siinä ei ainakaan menetä mitään!

Lue myös: Yrittäjän työn hinnoittelu, Eroon multitaskauksesta – näin työskentelet tehokkaasti, Lisää lukijoita hakukoneoptimoinnilla, Parhaat ilmaiset kuvapankit, Näin teet hyvän otsikon, Miten hinnoitella blogiyhteistyö?