Näin teet koukuttavia otsikoita

| tammi 23, 2018 | Bloggaaminen, Sosiaalinen media | 0 Kommenttia

Millainen on hyvä otsikko ja miten sellainen tehdään? Tänään jaan hyväksi kokemani vinkit otsikointiin liittyen! Nämä vinkit sopivat sinulle, jos kirjoitat henkilökohtaista- tai yrityksesi blogia, luot uutiskirjeitä asiakkaille tai tuotat muuta klikattavaa sisältöä.

Otsikon miettimiseen kannattaa paneutua ja käyttää hetki aikaa otsikon houkuttelevuus nimittäin ratkaisee sen, klikkaako lukija tekstisi- tai uutiskirjeesi auki. Otsikko on sisältösi mainoslause, joten sen tulee olla iskevä. Loistava otsikko onkin mielestäni tärkein yksittäinen tekijä tekstissä.

Hyvä otsikko, Millainen on hyvä otsikko, Miten tehdä hyvä otsikko, Näin teet hyvän otsikon, Digitaalinen markkinointi, Sisällöntuottaminen, Otsikointi, Houkutteleva otsikko, Bloggaaminen, Ammattibloggaaminen,

Millainen on hyvä otsikko?

Hyvä otsikko…

  • Herättää tunteen
  • Kertoo mistä on kysymys
  • On ytimekäs
  • Sisältää avainsanat

Näin luot hyvän otsikon:

Esitä kysymys

Ihmiset etsivät verkosta ratkaisuja ongelmiinsa kysy otsikossasi kysymys, johon lukijat haluavat vastauksen. Ihmiset hakevat tietoa usein kysymyksellä, joten tämäntyyppiset otsikot toimivat myös hakukoneissa hyvin.

  • Miksi paino ei putoa?
  • Miten säästää 10 000e vuodessa?
  • Milloin on oikea aika ostaa omistusasunto?

Tarjoa vastaus ongelmaan

Tuo otsikossasi ilmi, että tekstisi ratkaisee ongelman. Näin lukijoilla on selkeä syy klikata se auki.

  • Näin pyydät palkankorotusta
  • Katkeilevatko hiuksesi? Lue tästä parhaat hiustenhoitovinkit!
  • Näin luot hyvän työhakemuksen

Sisällytä otsikkoon numeroita

Numerot otsikossa kiinnittävät heti huomion. Listaukset mielletään myös helppolukuisiksi ja napakoiksi sisällöiksi, jonka vuoksi niitä klikkaillaan.

  • Pitkän parisuhteen salaisuus 10 vinkkiä
  • 5 syytä aloittaa rahastosijoittaminen
  • 10 asiaa, jotka raskaana olevan tulee tietää

Käske

Käskyt ja kehoitukset toimivat aina lukija menee yleensä kurkkaamaan, mitä ja miksi.

  • Ryhdy asuntosijoittajaksi näin sen teet
  • Kasvata myyntiäsi helposti ja nopeasti!
  • Lopeta mässäily lue miksi

Väitä

Väitteet herättävät mielenkiinnon. Usein halutaan tietää, mihin kirjoittaja perustaa väitteensä ja linkkiä klikataan jo senkin vuoksi.

  • Sinäkin voit rikastua
  • Jokainen on oman onnensa seppä
  • Kiroilevat ihmiset ovat älykkäämpiä

Käytä superlatiiveja

Kiinnostaako sinua, mikä on tehokkain keino laihtua vai mikä on hyvä keino laihtua? Varmasti se tehokkain keino. Superlatiivit otsikossa vahvistavat viestiäsi ja saa lukijan klikkaamaan sitä. Miksi hän lukisi jotain muuta, jos lupaat hänelle parhaan vaihtoehdon?

  • Tässä on tehokkain tapa laihtua pysyvästi!
  • Lue Suomen suosituimman artistin mielipide nykymusiikista
  • Parhaat vinkit verkkokaupan perustamiseen

Vertaile

Moni miettii kahden eri asian välillä; kumpi on parempi vaihtoehto? Vertailuotsikot toimivat siis hyvin.

  • Perinteinen- vai persoonallinen CV kumpi toimii paremmin?
  • Yhdistelmävaunut vai matkarattaat?
  • Aktiivinen vai passiivinen rahasto asiantuntijan mielipide

Muista myös, että tekemäsi otsikot eivät luultavasti ikinä iske kaikkiin. Sen vuoksi otsikkoa ja sisältöä tehdessäsi, mieti aina myös kohderyhmäsi tarkkaan. Tähän asiaan paneudun toisessa tekstissä.

Jokaisella on myös se oma tyyli kirjoittaa voi olla, että tietyntyyppiset otsikot vain sopivat tietyn yrityksen- tai henkilön tyyliin. Silloin sitä on turha muuttaa. Käytä vinkkejä hyödyksi, mutta otsikoi silti omaan tyyliisi sopivasti. On myös eri asia kirjoittaa herkkää henkilökohtaista tekstiä, kuin jakaa vinkkejä asuntosijoittamiseen. Jos nykyisellä otsikoinnillasi riittää lukijoita ja asiakkaita, ei omaa tapaa ole syytä muuttaa. ?