Eroon multitaskauksesta – näin työskentelet tehokkaasti

| tammi 17, 2018 | Hyvinvointi, Ura |

Multitaskauksessa ihminen säntäilee tekemisestä toiseen, pidä fokustaan selkeästi yhdessä asiassa. Tämä on väsyttävää ja vie energiaa itse tekemiseltä. Moni multitaskaaja kokeekin olonsa väsyneeksi ja pyrkii piristymään kofeiinin tai syömisen avulla. Oikeasti tällaisessa tilanteessa auttaisi parhaiten tauko. Lisää tietoa aiheesta Quartzin sivuilta. Miten päästä eroon multitaskauksesta?

Olet juuri syventymässä keskittymistä vaativaan työtehtävääsi. Hetken päästä sähköpostisi ilmoittaa saapuneesta viestistä ja sinun tekee mieli lukea se: Mitä jos kyseessä on kiireellinen työasia? Päätät lukea viestin ja huomaat, ettei se ole mitään tärkeää. Samalla näet kaverisi lähettäneen sinulle kiinnostavan viestin ja että Facebookin seinälläsi on mainos: Kauan etsimäsi kengät ovat alennuksessa! Klikkailet itsesi verkkokauppaan ja ostat kengät. Huomaat 30 minuuttia kuluneen kuin silmänräpäyksessä, etkä enää muista mitä olitkaan tekemässä..ai niin se työhomma!

Edellä mainittua tapahtuu joskus itse kullekin, se on täysin inhimillistä. Itse olen kuitenkin pyrkinyt tällaisesta multitaskauksesta eroon. Ylimääräiset ärsykkeet ja monen asian yhtäaikainen tekeminen ei nimittäin ole tehokasta. Keskeytyksen jälkeen vie aina jonkin verran aikaa saada fokus takaisin alkuperäiseen hommaan – osalla vähemmän ja osalla enemmän. Jos mietin asiaa järjellä, mieluummin teen yhden homman kerrallaan pois alta tehokkaasti, kuin katkaisen tekemisen jatkuvasti viestin lukemiseen tai Facebookin selailuun. Sulkemalla ylimääräiset häiriötekijät pois, työt tulee tehtyä nopeammin ja tehokkaammin. Näin aikaa jää kyllä viestittelyyn ja netin selailuun enemmän kuin tarpeeksi.

Seuraavat vinkit auttavat sinua pääsemään eroon multitaskauksesta. Fokuksesi pysyy tehtävässä asiassa ja työskentelet tehokkaammin. Näin säästät myös aikaa ja voit käyttää vapautuvat tunnit miten haluat.

1. Laita puhelin äänettömälle ja niin, etteivät viestit näy suoraan ruudulla. Näin sinulle ei tule kiusausta lukea viestejä kesken työskentelyn.

2. Tarkista sähköposti ja some 1-3 kertaa päivän aikana, mikä tuntuu itsellesi sopivimmalta. Sosiaalinen media vie yllättävän paljon aikaa ja runsas ärsyketulva häiritsee keskittymistäsi.

3. Pidä selaimessasi auki ainoastaan yksi ikkuna, jos mahdollista.

4. Pidä 1-2 tunnin välein pieni tauko. Nouse ylös ja venyttele hieman. Sulje silmäsi ja hengitä syvään nenän kautta sisään ja suun kautta ulos. Toista hengitykset 5-10 kertaa. Tauon aikana koita tyhjentää mielesi työasioista ja yritä rentoutua.

5. Ole realistinen tavoitteidesi kanssa. Älä listaa samalla päivälle liikaa tekemistä. 1-3 tehtävää on aivan riittävä. Jos sinulla on paljon monia pieniä askareita, kirjaa ne ylös ja pyri tekemään samana päivänä pois alta. Samankaltaiset tehtävät kannattaa myös niputtaa samalle päivälle – olethan jo valmiiksi orientoitunut tietyn tyyppisiin tehtäviin.

6. Jos kesken työnteon mieleesi tulee uusi tehtävä asia, älä ala ratkaisemaan ongelmaa heti, vaan kirjaa se ylös odottamaan parempaa ajankohtaa Lue myös: Lisää lukijoita hakukoneoptimoinnilla